بی اعتنایی بازار آهن به کرونا
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اگرچه انتظار می رفت با ورود ویروس کرونا پیاپی در بازار آهن شاهد افت قیمت ها باشیم اما بازار تنها با یک وقفه کوتاه مدت  در قیمت گذاری مجددا به روند قبلی خود و میل به افزایش قیمت بازگشت. کارشناسان علت عدم شکست قیمت ها در بازار داخلی را بر خلاف بازار های جهانی که متاثر از ویروس کرونا می باشد را بی ارتباط با تب داغ خرید های هیجانی نمی دانند که البته افزایش نرخ ارز نیمایی هم به روند افزایش قیمت ها کمک کرده و تب خریداران بازار فولاد را آنقدر بالا برده است که این روزها همه از کمبود محصولات فولادی بالاخص ورق فولادی و شمش فولادی سردرگم هستند.

 با این شرایط بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند استارت افزایش قیمت سهم های فولادی هم مدت هاست زده شده است. در شرایطی که رشد اقتصادی کشور منفی می باشد و ساخت و ساز مسکن، تولید خودرو،لوازم خانگی و... با رکود بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند، زمزمه های افزایش تقاضای فولاد در بازار داخل نمی تواند واقعی باشد. به نظر می رسد رشد قیمت ها (در مورد تمامی کالاها و حتی بازار سهام) بیشتر ناشی از متغیر پولی و افزایش حجم نقدینگی است. مردم به دنبال تبدیل دارایی های ریالی خود به سهام، طلا ، کالاهای با دوام و... هستند تا از افزایش قیمت های آتی، منتفع شوند و بخشی از تقاضای این روزهای بازار فولاد نیز به همین دلیل است؛ بنابراین افزایش تقاضای بازار فولاد را ناشی از رونق تولید و مصرف صنایع پایین دستی ارزیابی نمی کنم.

از این رو پیش بینی آینده بازار در پرتوی تشدید تحریم های مربوط به شرکت های فولادی در ماه ژانویه و قرار گرفتن چند شرکت فولادساز دیگر به فهرست تحریم ها بسیار دشوار می باشد. از سوی دیگر هزینه های بالای صادرات برای شرکت ها نیز قابل تحمل نبوده و هم چنین در برخی موارد هم مواد اولیه ای هم چون سنگ آهن، الکترود گرافیتی و فروسیلیس هم معضلاتی را برای فولادی ها ایجاد کرده است. با این تفاسیر نمی توان به رشد سودآوری فولادی ها در ماه های آینده  نیز چندان خوشبین بود.

 





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: